IRIS HOND

23rd okt 2023

Iris Hond is een Nederlandse pianist en componist. In 2013 studeerde zij summa cum laude af aan het het Koninklijk Conservatorium in Den Haag . Al op jonge leeftijd won ze internationale prijzen en volgde ze prestigieuze masterclasses.

Iris werd tijdens haar studie bekend als de huispianist in het televisieprogramma De Tiende van Tijl. In 2009 opende zij als soloartiest de twee concerten van de legendarische Diana Ross in het GelreDome in Arnhem. In de jaren die volgende tekende zij een platencontract bij Universal Music en bracht meerdere albums uit.

In september 2021 gaf Iris Hond als enige solist in de geschiedenis tien achtereenvolgende concerten in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. Samen met strijkorkest Kamerata Zuid speelde zij hier het werk van de Italiaanse componist Ludovico Einaudi, gecombineerd met haar eigen composities.

Naast haar optredens in concertzalen zoals Het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam, TivoliVredenburg Utrecht en vele andere internationaal toonaangevende concertzalen speelt Iris geregeld op plekken waar normaal geen klassieke muziek komt, zoals gevangenissen en opvangcentra voor daklozen en vluchtelingen.

In 2023 heeft ze gewerkt aan de composities voor Broadway show The Pianist. Dit toneelstuk vertelt de geschiedenis van Wladek Spilman en kreeg wereldwijd bekendheid met de gelijknamige film van Roman Polanski.

Momenteel werkt Iris aan een nieuw album dat in 2024 verschijnt.

MELANIE DURING

14th jul 2023

Melanie During is een vertebratenpaleontologe en als promovenda verbonden aan de Universiteit van Uppsala in Zweden. Ze onderzoekt uitgestorven werveldieren, oftewel dieren met een ruggengraat. Binnen deze discipline specialiseert zij zich vooral in het onderzoeken van belangrijke evolutionaire gebeurtenissen, zoals de overgang van vis naar landdier, van landdier naar zeebewoner of van landdier naar vliegend dier. Anderzijds houdt ze zich ook graag bezig met uitstervingen. Het kan haar hierbij niet dramatisch genoeg zijn! Zo ontdekte ze in 2022 dat de meteoriet die de dinosauriërs deed uitsterven, in de lente moet zijn ingeslagen. Melanie verwacht haar promotieonderzoek eind 2024 te voltooien.

Melanie komt niet uit een academische familie. Opgroeiend in een arm gezin was Melanie vaak op zichzelf aangewezen om haar droom met creatieve oplossingen te realiseren. Als studente deed ze ervaring op met modellenwerk en speelde onder andere in televisiereclame’s. Nu Melanie zelf onderzoeker is, wil ze wetenschap met een breed publiek delen. Melanie vindt het belangrijk om interessante ontdekkingen toegankelijk te maken voor de maatschappij. Zonder moeilijke woorden maar met Melanie’s meeslepende enthousiasme.

Naast haar studie begon Melanie ook al publieke lezingen over geologie en paleontologie te verzorgen. Sinds haar ontdekking van het inslagsseizoen is de belangstelling hiervoor sterk toegenomen. Zo schoof ze aan bij Op1 en Beau om over dinosauriërs en hun uitsterven te vertellen. Daarnaast sprak ze bij Atlas over Winterswijk, de onderbelichte Nederlandse fossielenvindplaats die nòg ouder is dan de dinosauriërs. Aan de hand van goedgekozen objecten en voorbeelden weet Melanie haar uitleg kracht bij te zetten en een divers publiek te boeien.

Melanie’s boek ‘De Laatste Lente van de Dinosauriërs’ zal op 26 september 2023 verschijnen via uitgeverij Harper Collins NL. Melanie is beschikbaar voor lezingen en heeft de ambitie om iedereen middels bijvoorbeeld een theatercollegereeks of een tv-programma bij te praten over geologisch, paleontologisch, en astronomisch onderzoek.

FROUKJE DE BOTH

08th mrt 2023

Ik ben Froukje de Both en ik presenteer al meer dan 20 jaar televisie- en radioprogramma’s voor verschillende grote radio en tv-zenders.

Momenteel presenteer ik dagelijks om 17.00 het programma ‘Eigen Huis en Tuin Lekker Leven’ op RTL4.

Het mooiste van mijn werk als presentatrice vind ik het verbinding maken met mensen, naar ze luisteren hoe zij hun leven inrichten, openstaan voor hun verhaal en goed kijken hoe ze communiceren met zichzelf, elkaar en met mij.

Ondanks mijn werk als presentatrice heb ik jarenlang geworsteld met thema’s als zelfvertrouwen en perfectionisme, ik legde de lat torenhoog voor mezelf en voelde ik me nooit goed genoeg, waardoor ik van mijn succes lang niet altijd kon genieten.

Zoals vaak in het leven liep het ook in mijn privéleven allemaal anders dan ik bedacht had (ik ging uit elkaar met de vader van mijn dochter). Die ervaring heeft veel impact gehad. Ook hier voelde ik me niet goed genoeg, voldeed ik niet aan mijn eigen ideaalbeeld en twijfelde ik continu aan mezelf. Doodvermoeiend.

De jaren die daarop volgden, ging ik in therapie en volgde verschillende workshops over persoonlijke ontwikkeling en zelfinzicht. Ik werd me bewust van mijn eigen blokkades, waar ze vandaan komen en hoe ik ze zelf onder controle kon krijgen, in mijn werk en privé. Ik besefte dat ik zelf verantwoordelijk was voor mijn eigen leven en merkte al snel hoe het nemen van acties mijn dagelijks leven verrijkten. Ik voel me inmiddels veel vrijer en rustiger en dat gun ik jou ook. Daarom volgde ik een opleiding tot life coach en haalde ik in de zomer van 2022 mijn diploma.

LOTTA MAGNUSSON

03rd okt 2022

Lotta (1969) is geboren in Zweden en begon haar carrière in Stockholm als econoom in de financiële wereld. Sindsdien heeft ze een reis gemaakt van Zweden naar Nederland, van de Zuidas naar de schrijfzolder en is ze vandaag een ervaren scenarioschrijver voor film en televisie. Lotta heeft meegewerkt aan producties zoals Five Live, Flikken Rotterdam, DNA, Centraal Medisch Centrum, De Spa en Duivelse Dilemma’s. Haar debuutfilm Johnny Bakru werd bekroond als beste korte jeugdfilm bij het LUCAS International Children’s Film Festival. Dit jaar verschijnt op Videoland haar kerstfilm Eerste Hulp bij Kerst, geregisseerd door Will Koopman. Momenteel werkt Lotta, nogmaals in opdracht van Videoland en Will Koopman, aan een dramaserie over het leven van Patty Brard.

Lotta’s kracht ligt in karakters, structuur, verhaallijnen en de essentie van het verhaal. Ze vindt het belangrijk om zware onderwerpen en maatschappelijke thema’s aan te snijden maar het liefst giet ze ze in een commercieel jasje zodat ze een breed publiek bereikt. Volgend jaar verschijnt Lotta’s eerste boek en werkt ze aan een serie die ze zelf heeft bedacht en waar ze zeggenschap over heeft. Tenminste, dat is haar droom. Volgens haar kinderen is haar muzieksmaak zwaar depressief en heeft ze geen enkel gevoel voor humor.

Samen met Jacqueline Rogers schrijft Lotta sinds 2010 onder de naam De Dramaqueens. Ze werken samen omdat het leuker is en omdat ze geloven in de kracht van een team.

Foto’s: Yvette Kulkens

JACQUELINE ROGERS

03rd okt 2022

Jacqueline Rogers (1972) is geboren en getogen in Amsterdam, studeerde Politicologie aan de UvA en behaalde haar BA in Communicatie, ging werken in de reclame in New York, en keerde na drie jaar terug naar Amsterdam.

Bij IDTV proefde ze begin 2000 voor het eerst aan de tv- en filmwereld. Eerst als projectmanager en later als freelance copywriter. Uiteindelijk startte ze in 2009 met de ScriptAcademy (toen nog Scriptschool). Hier vielen alle puzzelstukjes samen. Met Lotta Magnusson begon ze het schrijfcollectief DramaQueens dat nu, inmiddels ruim 10 jaar later, een bewezen staat van dienst heeft.

De afgelopen jaren schreef ze o.a. mee aan een ziekenhuisserie voor RTL4, aan een politieserie voor SBS6, en jongerenserie voor de KRO/NCRV en meest recent aan de nieuwe komische dramaserie Five Live voor SBS6. Binnenkort te zien is een kerstfilm voor Videoland, geregisseerd door Will Koopman. Ze werkt nu, samen met Lotta en twee fijne schrijfcollega’s, aan een serie over het leven van Patty Brard.

Jacqueline houdt van afwisseling, denkt niet graag in hokjes, heeft een brede smaak, en heeft een haast encyclopedische kennis van films, series, muziek en de  entertainmentwereld. Ooit wil ze nog eens een serie schrijven over de hiphopscène in Amsterdam in de jaren ’90. Een klassieke heist/actiefilm, maar dan van nu, staat ook op het verlanglijstje.

Foto’s: Yvette Kulkens

RAHMA EL MOUDEN

14th mei 2021

Rahma el Mouden (62), geboren in Tanger (Marokko), was de vierde in een gezin met zeven kinderen. Al op haar zestiende koos ze definitief voor haar weg naar de vrijheid.

El Mouden kwam, getrouwd en zwanger, naar Nederland, werd schoonmaakster en startte later MAS Dienstverleners (Multicultureel Amsterdams Schoonmaakbedrijf). Haar bedrijf, waarvan de dagelijkse leiding inmiddels in handen is van haar opvolgster haar dochter Oumaima el Mouden, heeft meerdere vestigingen in Nederland en er werken bij MAS ruim 500 mensen. In 2020 heeft MAS Zone 3 overgenomen, een sociale firma waar 130 medewerkers werkzaam zijn.

In 2019 beschreef Rahma el Mouden haar fascinerende levensloop in het boek (Rahma, de weg naar mijn vrijheid), dat in ons land veel opzien baarde. Ze neemt de lezers mee naar haar jeugd in Marokko, waar ze als jong meisje droomde over haar vrijheid. Uiteindelijk voegde ze de daad bij het woord en wist – ook tijdens haar huwelijk – de gesloten Marokkaanse cultuur te doorbreken en kon zich volop ontplooien.

In vrijwel alle landelijke media werd aandacht besteed aan het gevecht dat Rahma leverde om succes te hebben. In talloze interviews op tv, in kranten en in magazines riep ze jonge meisjes op om ook hun eigen carrière op te bouwen, ondanks het verzet bij familie en vrienden.

Rahma el Mouden won verschillende ondernemersprijzen (in 1999 werd ze ‘Europese zwarte zakenvrouw van het jaar’), maar mengt zich ook volop in het maatschappelijk debat als opiniemaakster. Ze heeft verschillende awards en Koninklijke onderscheidingen mogen ontvangen zowel uit Marokko als uit Nederland. Ze deelt via de media en haar eigen Newsroom (www.rahmaelmouden.com) haar scherpe standpunten over emancipatie, integratie, inclusie en de multiculturele ontwikkeling in ons land.

Daarnaast heeft de onderneemster een groot netwerk onder politici, bestuurders, ondernemers en in de culturele sector opgebouwd. Ze beschouwt het als een grote eer dat ze koning Willem-Alexander, koningin Beatrix en koning Mohamed VI persoonlijk heeft mogen ontmoeten.

El Mouden maakt zich sterk voor meer vrouwen aan de top via het door haar opgerichte Rahma RLD Platform en ze zet zich volop in voor jongeren, die dreigen op het verkeerde pad te komen. Met concrete projecten wil ze deze jongeren op het rechte spoor houden door ze perspectief te bieden op onder andere een opleiding, werkgarantie en ze financieel gezond te maken via het Z3 Praktijk Oriëntatie Centrum.

Rahma el Mouden is in staat om haar levenslessen, maar ook de beginselen van succesvol ondernemen, gepassioneerd over het voetlicht te brengen en met anderen te delen. Haar visie op integratie en emancipatie, maar ook: hoe bouw je succesvol een onderneming op en hoe gaan nieuwe generaties daar mee om, zijn onderwerpen waarmee El Mouden haar gehoor van het begin tot het eind weet te boeien, ze is dan ook een veelgevraagde spreker over deze onderwerpen.

CÉLINE JANSSEN

13th sep 2019

“Opera is hip, grappig, sexy en ontroerend. In iedereen schuilt een opera-fan”.  Sopraan Céline Jansen (1994) wil opera dichter bij het publiek brengen en ook jongeren enthousiasmeren. Ze heeft een eigen Youtube-kanaal.

Als theatermaker ontwikkelde Céline een eigen voorstelling getiteld “Opera voor Dummies”. Hiermee laat ze op een ludieke, luchtige manier zien hoe geweldig en eigentijds opera eigenlijk is.

Met haar deelname aan het SBS6 zangprogramma We Want More liet ze al zien hoe opera ook kan. Ze verraste alle juryleden door het rock-lied “Who Wants To Live Forever” van Queen te ‘ver-opera-en’. Unaniem stemde Henk Poort, André Hazes, Davina Michelle, Ali B en Trijntje Oosterhuis haar naar de halve finale. Naast opera zingt ze ook pop, jazz en zelfs een beetje rock. Door verschillende genres met elkaar te mixen en populaire liedjes in een totaal ander jasje te steken, spreekt ze met opera op deze manier een breed publiek aan.

Céline Janssen woonde gedurende haar jeugd in Apeldoorn en na een jaar Rechtsgeleerdheid ontdekt ze dat muziek en theater toch echt haar grootste passie zijn. Ze maakt de overstap en is (cum laude) afgestudeerd aan het Fontys Conservatorium Tilburg, toegespitst op het klassieke repertoire voor de opleiding Muziektheater Klassiek.

Ze zingt als soliste bij verschillende orkesten. Ze werkte o.a. met Claudia de Breij, Ellen ten Damme, Paul de Leeuw, Ilse Warringa en Ernst Daniël Smid. In 2019 ging ze als soliste mee op concerttour door China en stond ze in de vijf grote theaters o.a. in het Shanghai Grand Theatre.

 

EVA ABEN

20th jun 2018

Eva Aben (1975) verhuisde op elf jarige leeftijd met haar familie naar Engeland. Nadat een leraar aan de Europese school haar adviseerde zoveel mogelijk tv te kijken om de Angelsaksische taal zo rap mogelijk onder de knie te krijgen, heeft ze alle afleveringen van Fawlty Towers net zo lang bekeken totdat ze elke grap begreep. Dit is dan ook de bron waaruit haar liefde voor tv en film zich ontwikkelde.

In 1993 verhuisde ze terug naar Nederland om aan een studie Culturele Antropologie te beginnen. Het werd een kort zijspoor. Een praktijkgerichte cursus camera-regie aan de media academie in Hilversum lag haar veel beter. Wat volgde waren twaalf jaren als regie-assistent bij series in alle genres, zoals onder andere Westenwind, Meiden van de Wit, Voetbalvrouwen en Flikken Maastricht.

In 2010 volgde zij twee script editors cursussen, voor beginners en gevorderden, bij de BBC in London. Twee jaar later bewerkte zij als scenarist moppen voor drie seizoenen Komt een Man bij de Dokter. Inmiddels heeft ze als script editor en scenarist niet alleen aan grote series gewerkt,  zoals Heer & Meester, Celblok H en het komische kijkcijferkanon De Luizenmoeder, maar ook aan tal van kinderseries, zoals Het Verborgen Eiland, Het Geheim van Eyck en Verborgen Verhalen.

In 2021 zijn er maar liefst drie nieuwe series op televisie te zien waar Eva aan heeft meegewerkt als scenarioschrijver: Swanenburg (KRONCRV), Adem In Adem Uit (Net5) en Tenminste Houdbaar Tot (AVROTROS).

EDDA BARENDS

13th jul 2017

Edda Barends is een Nederlandse actrice die inmiddels al 50 jaar te zien is in het theater, in films en op televisie. Na haar HBS opleiding heeft ze met goed gevolg de Toneelschool in Amsterdam doorlopen. Vervolgens heeft ze met verschillende toneelgezelschappen, o.a. Haagsche Comedie en De Nieuwe Komedie, zeer uitgebreide lijst voorstellingen gespeeld.

Recent was ze op televisie nog te zien in Celblok H en Dr. Tinus. In de zomer van 2017 stond ze samen met Jan Rot op De Parade met de voorstelling U Bent Mijn Moeder.

Foto: Randy Fokke

 

SOUNDOS EL AHMADI

15th sep 2016

Soundos El Ahmadi (1981) zet haar eerste stappen op het podium op vijftienjarige leeftijd bij de jongerentheatergroep Artisjok/ Nultwintig. Na het atheneum start ze een studie Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, maar al snel komt ze tot het besef dat haar hart bij de praktijk ligt en niet bij de theorie. Ze valt direct op met een indrukwekkende bijrol in de film Shouf Shouf Habibi, waarna ze zonder enige ervaring de finale haalt van het Amsterdams Kleinkunst Festival.

Er volgen nog enkele rollen in films en ze treedt toe tot Comedytrain, waar ze tot op de dag van vandaag regelmatig te vinden is als cabaretier. Inmiddels speelt ze haar vijfde solovoorstelling (Comeback Kid).

Op televisie is ze te zien als comedian en presentator; onder andere in Celebrity Matchmakers, Echt Waar!?, Thank You For The Music, Comedy Central Roasts, The Roast of Giel Beelen en Ruben en de Idioten. Ze was finalist in zowel Wie Is De Mol als in Expeditie Robinson. In het najaar van 2016 was ze enkele weken te zien als huiscomedian bij De Wereld Draait Door.

Soundos is de eerste Nederlandse vrouwelijke comedian met een eigen Netflix Special. In september 2020 verscheen de nieuwe tv-serie All Stars & Zonen, waarvan in het najaar van 2023 een tweede seizoen te zien is. Hierin speelde Soundos de rol van Aisha. In 2021 was Soundos te zien in de film Meskina, een project wat ze zelf geïnitieerd heeft een hoofdrol in vertolkt.

In 2022 en 2023 tourde ze door het land met haar goed ontvangen voorstelling Comeback Kid.

Foto’s door Anne van Zantwijk